LEEUWARDEN - Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland eist vandaag 48 maanden celstraf tegen zowel een man uit Emmen en een man uit Delfzijl, vanwege het oplichten van meerdere personen via bankhelpdeskfraude. De manier waarop de fraude wordt gepleegd is koelbloedig, professioneel, stuitend en doortrapt.


Het gaat als volgt. Een man belt namens een bank naar een klant. De klant is van te voren op leeftijd uitgezocht via illegaal verkregen lijsten met persoonsgegevens. Ze zijn allemaal boven de zestig jaar.

Noodprotocol

De ‘man van de bank’ checkt aan het begin van het telefoongesprek alle persoonsgegevens en begint over een adreswijziging. De klant aan de andere kant van de lijn zegt dat het niet klopt. Op dat moment zegt de ‘bankmedewerker’ dat het noodprotocol in werking wordt gezet, waarna hij doorschakelt naar de ‘fraude-afdeling’. Een andere ‘bankmedewerker’ neemt, nadat de klant en wachtmuziekje hoort, het gesprek.

Deze man vertelt dat criminelen het gemunt hebben op de bankrekening van de klant en dat er geprobeerd is een paar honderd euro af te schrijven van hun rekening. De man zegt dat daardoor de bankrekening is geblokkeerd en dat hij gaat helpen om alles in orde te maken. De klant wordt gevraagd om online checks uit te voeren.

Rechercheur

Bij deze checks moet de klant zeggen hoeveel geld er op de rekening staat en moeten ze de daglimiet verhoren, omdat daarmee het verzekerde bedrag omhoog gaat. De klant wordt gezegd dat hun pinpas wordt opgehaald door een ‘rechercheur’ voor sporenonderzoek en dat ze de nieuwe en oude pincode op een briefje moeten schrijven. Deze moeten ze dan samen met de pas in een dichtgeplakte enveloppe doen, die wordt opgehaald door de rechercheur. Vaak komt die ‘rechercheur’ dezelfde avond al aan de deur, soms nog op het moment dat de klant nog met de ‘bankmedewerker’ aan de lijn hangt.

Veel geld

Dit is grofweg de handelwijze van een criminele organisatie in Noord-Nederland, waarvan beide verdachten volgens het Openbaar Ministerie lid zijn. Deze organisatie verdient met het pinnen met de opgehaalde bankpas veel geld. Bij de twee verdachten draait het om een bedrag van zo’n 75.000 euro.

De 20-jarige Emmenaar is het oplichten van acht mensen, het zes keer stelen met een valse (digitale) sleutel, computervredebreuk en het illegaal in bezit hebben van 12.500 persoonsgegevens ten laste gelegd. De man van 22 jaar uit Delfzijl wordt verdacht van het in vijf gevallen oplichten van mensen en het vier keer stelen met een valse (digitale) sleutel.

Stress

Om aan te tonen op welke schofterige manier de mannen te werk zijn gegaan, vertelt de officier van justitie het verhaal van een op leeftijd zijnde vrouw. Zij zegt tegen de twee mannen dat zij en haar man een paar jaar eerder ook al slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, waardoor ze allemaal fysieke klachten hebben. Ook laat ze weten dat ze de rekening beheren voor hun geestelijke gehandicapte zoon. Deze rekening willen ze goed voor hem achterlaten. Ze zegt stress te hebben van het telefoontje.

“Desondanks gaan verdachten koelbloedig door met het plan om de rekening leeg te roven”, zegt de officier van justitie, die het handelen van de verdachten schofterig noemt. “In de opgenomen tapgesprekken is te horen dat verdachten meerdere malen slachtoffers aan het huilen maken, totale stress en een zware ademhaling bezorgen. Het remt de verdachten niet. Ze voeren de druk op en proberen genadeloos en gewetenloos toe te slaan.”

De rechtbank in Leeuwarden doet op 8 april 2024 uitspraak.